Cele mai sănătoase alimente de post

Fructe și legume consumate ca atare
Postul sănătos ar trebui să însemne un consum sporit de fructe proaspete, de salate de legume și alimente bogate în amidon, cu un indice glicemic redus, care se absorb lent. Alături de o digestie simplificată, creșterea aportului de vitamine și minerale din această perioadă susține funcționarea corespunzătoare a organismului, în special la începutul sezonului rece.

Fructele și legumele îți aduc fibre, te scapă de neplăceri digestive, de constipație. Cele intens colorate, roșii, portocalii, verzi, violete, dar și negre au un conțint ridicat de antioxindanți care combat îmbătrânirea cauzată de acțiunea oxidativă a radicalilor liberi și stimulează procesul de ardere a grăsimilor. Mâncând mai des fasole verde și legume verzi, în general, vei avea și mai multă energie. Acestea reduc tensiunea arterială și facilitează oxigenarea sângelui.
Nuci și semințe, pentru grăsimile lor bune
Postul nu este lipsit de importanță pentru sănătate, pentru că ajută corpul să se regenereze și să piardă mai puțină energie pentru digerarea alimentelor. Grăsimile saturate provenite din dieta bogată în carne cresc nivelul colesterolului rău, fapt care sporește și riscul de boli ale inimii.

Alunele, semințele, nucile, mâncate în cantitate mică, precum și peștele, în zile cu dezlegare, sunt surse excelente de acizi grași Omega-3 și magneziu, cunoscute pentru faptul că previn bolile cardiovasculare și au efect antiinflamator. Semințele de in au și ele rol cardioprotector. Conțin și antioxidanți, fibre care, odată pătrunse în organism, reduc absorbția de colesterol din alimente și stimulează eliminarea toxinelor din organism.


Condimente și ierburi aromatice
Pentru a da gust mâncărurilor, folosește în locul sării piper, usturoi, ceapă, ghimbir care intensifică procesele metabolice şi ard caloriile. De asemenea, te-ar ajuta să adaugi fenicul, coriandru, rozmarin, diverse ierburi aromatice care au avantajul de a-ți îmbunătăți digestia, de a alunga balonarea, durerile stomacale. Aceste neplăceri provin și din obișnuința de a mânca mai mult. Lipsa de alimente sățioase sau proteice te aduce în situația de a crește cantitatea, de aceea e bine să încerci să mănânci mai des și să consumi lichide la 30 de minute după ce ai mâncat, precum și prin fracționarea meselor.
Alege legumele uscate
Nu greșești dacă mănânci în post linte, năut, fasole uscată și mazăre, pentru că îți aduc un plus de proteine și fibre. Mai mult, reduc apetitul culinar și-ți iau gândul de la dulciuri și de la alte gustări nesănătoase. Aceleași efecte au și cerealele precum quinoa, ovăz, orez brun, müsli, dar și cartofii preparați la cuptor. Nu au prea multe calorii, se digeră în timp scurt, deci nu cresc foarte mult nici glicemia.
Sfatul specialistului


Dr. Corina Zugravu, medic primar Nutriție și Igiena Alimentației, Institutul de Sănătate Publică, București
Organismul se poate adapta cu ușurință, iar postul doar pare lung, pentru că, de fapt, cele 40 de zile sunt o nimica toată pentru corpul nostru. Unde mai pui că majoritatea se limitează la 2-3 săptămâni, deci nu țin tot postul. Mâncarea vegetală poate părea fadă pentru cei obișnuiți cu gustul cărnii, dar pot adăuga condimente care dau un gust foarte bun oricărui fel de mâncare.
De reținut!
Este indicat să eviți în post:
– excesul de sare, ulei, zahăr;
– paste, covrigi, produse de patiserie, pâine în cantitate mare;
– prăjelile și rântașurile;
– produsele de post din comerț cu aditivi și un conținut mare de sare.
Știai că…
…sfecla, morcovii, ridichea și ceapa roșie intensifică procesul natural de detoxificare, ajutând ficatul să se debaraseze de toxine?

Original Article

admin

leave a comment

Create Account



Log In Your Account